Akredituota SMK Aukštoji mokykla

2023-07-25

2023 m. gegužės 8 d. pasirašytas Studijų kokybės vertinimo centro (toliau – Centro) direktoriaus įsakymas Nr. SV6-20 dėl SMK Aukštosios mokyklos akreditavimo 7 metų laikotarpiui.
Aukštosios mokyklos vertinimas atliktas vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu patvirtintu Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašu bei Centro direktoriaus patvirtinta Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodika.  
Tarptautinės ekspertų grupės vizitas į aukštąją mokyklą vyko 2022 m. lapkričio 7–10 d.

Ekspertai aukštosios mokyklos veiklą įvertino teigiamai.

Aukštosios mokyklos veikla įvertinta pagal keturias vertinamąsias sritis penkių balų skalėje, kur 1 yra žemiausias, o 5 – aukščiausias galimas įvertinimas. SMK Aukštosios mokyklos (toliau – SMK) įvertinimas: Valdymo sritis, Studijų ir mokslo (meno) veiklos sritis – 2 balai, sritis tenkina minimalius reikalavimus, yra trūkumų, kuriuos būtina pašalinti; Kokybės užtikrinimas, Poveikio regionui ir visos šalies raidai sritys vertinamos 3 balais, t. y. jos plėtojamos sistemiškai, be esminių trūkumų.

Ekspertai pastebi, kad SMK stengiasi taikyti naujoviškus ir kūrybiškus švietimo veiklos valdymo būdus ir turi aiškią viziją, kurią įgyvendina motyvuoti darbuotojai. Ši aukštoji mokykla pereina nuo neformalaus veiklos modelio, kuris atsirado iš šeimos įmonės, prie labiau struktūrizuotos veiklos. Valdymo struktūra sukurta, bet jos sudėtis ir funkcijos nėra iki galo aiškios ir veiklą dar reikia tobulinti. Ekspertai pažymi, kad SMK sudarė ilgą sąrašą pagrindinių veiklos rodiklių  ir įtraukė juos į metinius veiksmų planus, bet jų kiekis ir turinys neleidžia visų laikyti „pagrindiniais“ veiklos rodikliais. Prioritetų nustatymas, susijęs su vertikaliuoju ir horizontaliuoju valdymo modeliu, turėtų būti aiškiau suprantamas ar matomas dokumentų struktūroje. 

Viena iš rekomenduojamų priemonių geresnei valdysenai yra rizikų registrų sukūrimas, leisiantis vadovybei geriau įvertinti SMK situaciją bei teikti informaciją socialiniams dalininkams. 

SMK rekomenduojama atidžiau peržiūrėti akademinio personalo įdarbinimo ir paramos sistemas bei stiprinti studentų savivaldą ir dalyvavimą valdyme. 

Kokybės užtikrinimo ir gerinimo srityje ekspertai pastebi, SMK padarytą pažangą ir palaiko siekį vystytis toliau. SMK rekomenduojama ir toliau tobulinti savo kokybės sistemą, ypatingą dėmesį skirdama sistemingesniam jos vertinimui, kad kritiškai suprastų jos veiksmingumą ir poveikį; perėjimas prie aiškesnio ir sistemingesnio stebėsenos arba tikrinimo proceso gali padėti Kolegijai geriau nustatyti tobulintinas sritis. Sisteminga, matuojama ir vertinama veikla užtikrins, kad SMK sėkmingiau įvertins studentų mokymosi patirtį, todėl bus galima išsamiau reaguoti į studentų poreikius ar patiriamus sunkumus. Ekspertai taip pat rekomenduoja duomenis apie studentų patirtis nuosekliai analizuoti ir išsamiai tirti studentų nubyrėjimo klausimą.
Ekspertų nuomone, SMK turėtų peržiūrėti ir komunikacijos modelius, kad užtikrintų, jog akademinė bendruomenė būtų išsamiai informuota apie jos įsipareigojimus, kad būtų žinomos SMK stiprybės ir trūkumai, taip pat SMK turėtų ir toliau tobulinti savo kokybės sistemą, ypatingą dėmesį skirdama sistemingesniam jos vertinimui.

Kaip ir įprasta kolegijoms, SMK jau ilgą laiką rengia praktika pagrįstas programas, jas palankiai vertina tiek studentai, tiek darbdaviai, yra atsižvelgiama į vietos ir regioninius poreikius bei į nacionalinę ir regioninę politiką. Vis dėlto, ekspertai įspėja, kad SMK turi pasirūpinti, jog rengiant ir dėstant programas būtų aiškiai atsižvelgiama į aukštojo mokslo sistemą ir I pakopos studijų standartus, susijusius su nacionaline kvalifikacijų sandara, o kreditų paskirstymas būtų atidžiau suderintas su studentų darbo krūviu. Ekspertai pastebi, jog SMK vykdomas darbas, kuriuo siekiama stiprinti jos mokslinių tyrimų profilį institucijos ir dėstytojų lygmeniu, yra tinkamas institucijai, esančiai pačioje mokslinių tyrimų plėtros pradžioje, bet, ekspertų nuomone, svarbu, kad būtų gilinamas teorijos poveikio praktikai supratimas ir vertinimas. Ekspertai ragina skatinti tarptautiškumą, daugiau dėmesio skirti užsienio studentų įdarbinimui, stiprinti užsienio kalbos įgūdžių sritį. Ekspertų nuomone, laikui bėgant „Erasmus+“ skatinimo tiek mobilumo, tiek projektų galimybių srityje darbas padės stiprinti programų pasiūlą ir mokslinių tyrimų portfelį.

Svarbi ekspertų pastaba yra tai, kad SMK nėra aiškiai nusistačiusi konkrečių mokslinių tyrimų tikslų, ta turi būti padaryta pirmiausia, kartu susisteminant akademinio personalo mokslinių tyrimų lūkesčius. SMK rekomenduojama išanalizuoti akademinio personalo skatinimo priemonių poveikį, išsiaiškinti, ar jis yra užtektinas ir tinkamas mokslinių tyrimų tikslams pasiekti. Mokslininkai turi būti skatinimai daugiau savo darbų pristatyti ne vietinėse konferencijose, o specializuotuose teminiuose forumuose ir rengti daugiau recenzuojamų publikacijų. SMK būtų ypač naudinga parengti konkretesnę mokslinių tyrimų strategiją, kuri geriau atitiktų jos siekius, taip pat mokymosi visą gyvenimą sritis turėtų būtų suderinta su mokslinių tyrimų plėtra. Taigi ekspertai daro išvadą, kad SMK turėtų labiau orientuotis į tarptautines partnerystes ir tikslinį bendradarbiavimą.

Ekspertai nustatė, kad SMK yra tvirtai pasiryžusi vykdyti savo misiją – teikti studijų programas, tiesiogiai atitinkančias šalies ir regionų, kuriuose įsikūrę jos padaliniai, poreikius ir aplinkybes. Ji turi daug tvirtų ryšių, ypač Klaipėdos regione, ir įrodė, kad sugeba išnaudoti potencialią sinergiją ir naujas galimybes. Ekspertai rekomenduoja SMK supažindinti savo partnerius su akademiniais programų aspektais, užtikrinant, kad jie būtų informuoti apie nacionalinės kvalifikacijos sandaros lygius ir susijusius akademinius standartus. Ekspertų grupė rekomenduoja SMK plėsti partnerysčių tinklą visuose trijuose miestuose, kuriuose įsteigti SMK padaliniai (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), išanalizuoti savo socialines partnerystes per nustatytus kriterijus, rodančius realų poveikį regiono ar šalies plėtrai. 

Su SMK Aukštosios mokyklos išorinio veiklos vertinimo išvadomis galima susipažinti čia.

Atgal