Akredituotas Balstogės universiteto filialo Ekonomikos-informatikos fakultetas

2024-03-19

Ilustracija, Balstogės filialo logotipas2024 m. kovo 13 d. pasirašytas Studijų kokybės vertinimo centro (toliau – Centro) direktoriaus įsakymas dėl Balstogės universiteto filialo akreditavimo, kuriuo Balstogės universiteto filialo Ekonomikos-informatikos fakultetas akredituotas 3 metų terminui.  
Aukštosios mokyklos vertinimas atliktas vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu patvirtintu Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašu bei Centro direktoriaus patvirtinta Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodika.
Balstogės universiteto filialas Ekonomikos-Informatikos fakultetas yra Lenkijos aukštosios mokyklos Balstogės universiteto filialas, veikiantis Vilniuje.   
Balstogės universiteto filialo Ekonomikos-Informatikos fakulteto (toliau – Filialas, Fakultetas) veiklos išorinis vertinimas vyko nuo 2023 metų rugsėjo mėn., kai aukštoji mokykla Centrui pateikė savianalizės suvestinę. Tarptautinės ekspertų grupės vizitas į aukštąją mokyklą organizuotas 2023 m. lapkričio 7–9 dienomis.
 
Valdymo, Kokybės užtikrinimo sritys ir buvo įvertintos patenkinamai (2 balai), Studijų ir mokslo (meno) veikla – nepatenkinamai (1 balas), Poveikio regiono ir visos šalies raidai sritis – gerai (3 balai). Dėl nepatenkinamai įvertintos studijų ir mokslo (meno) veiklos fakulteto išorinis vertinimas yra neigiamas. Aukštajai mokyklai suteiktas 3 metų terminas rekomendacijoms įgyvendinti ir veiklai patobulinti, o po šio termino fakulteto veikla bus vertinama pakartotinai.
 
Valdymo srityje ekspertų grupė teigiamai vertina, kad informacijos mainams ir problemų sprendimams efektyviai išnaudojami neformalūs komunikacijos kanalai, kurie sudaro sąlygas keistis informacija ir spręsti problemas bei kilusius klausimus. Tačiau ekspertai konstatavo misijos aiškumo trūkumus, ribotus administracinius duomenų analizės ir palyginamumo gebėjimus, neigiamą strateginį pokytį filiale, kai po 2019 m. struktūrinės reformos buvo pereita nuo į mokslinius tyrimus orientuoto į mokymu ir bendradarbiavimu grįsto filialo profilio. Sprendimų priėmimo procesai yra gerai paskirstyti, tačiau trūksta studentų dalyvavimo. Tinklalapyje nepakanka informacijos apie jo politiką, taisykles ir valdymo organus. Filialas veikia be atskiro biudžeto, o finansinius klausimus sprendžia Balstogės universitetas, todėl yra sunkumų, susijusių su išorės finansavimo užtikrinimu, filialui trūksta išteklių mokslinių tyrimų planavimui ir paramai.
Vertindami kokybės užtikrinimą, ekspertai pastebėjo, kad filialo kokybės užtikrinimo sistema turi trūkumų, nes nėra specialios administracinės paramos. Dabartinė ugdymo kokybės grupė, kurią sudaro akademiniai darbuotojai ir studentas, dirba gerai, tačiau administracinio personalo trūkumas trukdo jiems visapusiškai analizuoti duomenis ir veiksmingai šalinti trūkumus. Kokybės užtikrinimo sistemos veiksmingumas nebuvo peržiūrėtas, o priemonės, kurios daugiausia grindžiamos apklausų rezultatais, turėtų būti papildytos, kad apimtų mokslinius tyrimus ir trečiąją misiją. Konstatuota, kad kokybės kultūros sukūrimas ir kokybės užtikrinimo integravimas į strateginį planavimą yra labai svarbūs bendram tobulėjimui.
Kaip gerąją praktiką ekspertai išskyrė skaidrumo užtikrinimą skelbiant Ugdymo kokybės grupės metines ataskaitas interneto svetainėje.
Studijų ir mokslo (meno) srityje ekspertai neigiamai įvertino, kad dabartinėje filialo struktūroje trūksta mechanizmų, kurie leistų veiksmingai įtraukti socialinius dalininkus į programų peržiūras. Atkreiptas dėmesys, kad Fakultetui trūksta aiškaus supratimo apie mokslinių tyrimų veiklą ir strategiją, todėl nėra numatyti konkretūs tikslai, nėra tikslinio finansavimo, nuoseklaus ryšio tarp studijų ir mokslinių tyrimų, o tai trukdo filialui siekti mokslinės pažangos. Nepakankama parama trukdo stiprinti filialo mokslinių tyrimų pajėgumus, nes menkai skatinama rengti bendras publikacijas, bendradarbiauti su kitais Balstogės universiteto fakultetais, trūksta kompetencijos rengiant projektus. Ekspertų nuomone, filialas dar nėra integruotas į tarptautinę bendruomenę: jis yra ankstyvoje studijų ir mokslinių tyrimų tarptautiškumo plėtojimo stadijoje. Pagrindiniai tarptautiškumo trūkumai – neaiškūs tikslai, ribotas studentų ir darbuotojų mobilumas, su kalba susijusios kliūtys ir tarptautinių projektų trūkumas. 
Poveikio regionui ir šalies raidai srityje ekspertai teigiamai vertina, kad filialas daro poveikį lenkų tautinės mažumos Lietuvoje aukštojo mokslo lygiui ir įsidarbinimo galimybėms, skatina bendradarbiavimą su įvairiais socialiniais dalininkais, įskaitant lenkų bendruomenę, lenkų mokyklas, verslo ir valdžios institucijas. Tarp svarbiausių iniciatyvų – pedagoginių studijų krypties kūrimas ir sėkminga partnerystė su Mykolo Romerio universitetu. Šis dėmesys lenkų bendruomenei pripažįstamas kaip pagrindinė filialo stiprybė. Tačiau Filialas turėtų sistemingiau siekti grįžtamojo ryšio su išorės partneriais, stiprinti ir formalizuoti ryšius su socialiniais dalininkais, sukurti grįžtamojo ryšio ciklą ir suderinti studijų programas su nacionaliniais ir regioniniais vystymosi tikslais, organizuoti trumpalaikius kvalifikacijos kėlimo kursus pagal pastebimą absolventų susidomėjimą.
Kaip gerosios praktiko pavyzdžius šioje srityje ekspertai išskyrė aktyvų studentų dalyvavimą regioninėje informavimo veikloje, įskaitant apsilankymus lenkų mokyklose ir informacijos apie studijų galimybes filiale teikimą. Taip pat pažymėtina nauja Ikimokyklinės ir priešmokyklinės pedagogikos programa, kuri inicijuota bendradarbiaujant su lenkų bendruomene, konsultuojantis su švietimo organizacijomis ir aktyviai įtraukiant vietos dėstytojus.
Ekspertai rekomenduoja: 
Peržiūrėti ir patikslinti misijos formuluotę, kad būtų pabrėžta filialo tapatybė ir unikalūs jo bruožai; aktyviai informuoti socialinius dalininkus apie misiją, kad ji būtų aiškiau suprasta ir suderinta; peržiūrėti filialo strategiją, kad būtų užtikrintas aiškus ryšys tarp universiteto vizijos, misijos ir strategijos bei filialo vizijos, misijos ir strategijos, ir pabrėžti nuolatinį tobulėjimą pagal Europos aukštojo mokslo erdvės kokybės užtikrinimo nuostatų ir gairių (ESG) principus; įdiegti išsamią strategijos stebėsenos sistemą, užtikrinančią sistemingą veiklos duomenų analizę; nustatyti institucinius pagrindinius veiklos rodiklius (PVR), susietus su strateginiais tikslais ir pritaikytus prie unikalaus filialo pobūdžio; nustatyti visų pagrindinių filialo procesų PVR; atlikti vidaus ir išorės lyginamąją analizę, siekiant visapusiškai įvertinti veiklos rezultatus; užtikrinti paskesnę veiklą, tobulinimo veiksmus ir jų veiksmingumo vertinimą, remiantis sisteminga filialo veiklos duomenų analize; užtikrinti socialinių dalininkų, ypač studentų, tinkamą atstovavimą visuose sprendimus priimančiuose organuose; išnagrinėti galimybes užtikrinti nuolatinį Filialo dalyvavimą priimant sprendimus centriniu Universiteto lygmeniu; įgyvendinti procesų supratimą ir formalizuotą procesų valdymą; sukurti pasitenkinimo apklausą visoms filialo darbuotojų grupėms ir panaudoti jos rezultatus veiklai tobulinti; stiprinti administracinius duomenų analizės ir naudojimo gebėjimus; užtikrinti, kad socialiniams dalininkams būtų lengvai prieinama visa svarbi informacija, susijusi su filialo, oficialių tarybų ir komitetų akademine veikla; sukurti išsamią metinio veiklos vertinimo ir profesinio tobulėjimo paramos sistemą Filialo akademiniam ir administraciniam personalui; įgyvendinti ilgalaikį finansinį planavimą, susietą su strateginiu planavimu, apsvarstyti galimybę pradėti vykdyti veiklą, kuri motyvuotų darbuotojus aktyviai ieškoti išorinio finansavimo.
Teikti išsamesnę viešą informaciją interneto svetainėje: apie Filialo kokybės sistemą ir atitinkamus nuostatus, filialo Tarybą ir visus oficialius komitetus, studentų pirmojo semestro studijų tvarką; peržiūrėti kokybės užtikrinimo sistemą, kad ji visapusiškai apimtų visas veiklas, pabrėžiant procesų formalizavimą ir pagrindinį tikslą – sukurti kokybės kultūrą filiale; užtikrinti, kad ji nuosekliai apimtų visas sritis, įskaitant valdymą, administravimą, vadovavimą, mokslinius tyrimus ir trečiąją misiją; užtikrinti paskesnę veiklą, tobulinimo veiksmus ir jų veiksmingumo vertinimą, remiantis sisteminga filialo veiklos duomenų analize; išplėsti kokybės užtikrinimo stebėsenos priemones, kad būtų galima gauti grįžtamąjį ryšį iš visų grupių, įskaitant akademinį ir administracinį personalą; stiprinti filialo administracinius pajėgumus, kad sklandžiai būtų atliekamos kokybės užtikrinimo funkcijos ir vyktų Ugdymo kokybės grupės darbas; atlikti išsamią kokybės užtikrinimo sistemos veiksmingumo peržiūrą; užtikrinti geresnį kokybės užtikrinimo sistemos ir strateginio planavimo ryšį; kokybės užtikrinimo sistemą paremti tinkamu duomenų valdymu; įgyvendinti sistemingą paskesnę veiklą; ištirti pagrindines studijų nutraukimo priežastis ir įgyvendinti atitinkamas priemones studentų išlaikymui.
Sukurti ir įgyvendinti tinkamas struktūras ar mechanizmus, kurie leistų įtraukti socialinius dalininkus į studijų programų vertinimus; planuoti ir vykdyti atitinkamą mokslinių tyrimų veiklą: stiprinti studijų ir mokslinių tyrimų sąsajas; suformuluoti konkrečią filialo mokslinių tyrimų ir plėtros strategiją bei tikslus ir skirti specialų finansavimą mokslinių tyrimų veiklai; stiprinti teikiamą paramą filialo mokslinių tyrimų gebėjimams didinti, skatinant bendras publikacijas, įtraukiant filialo akademinį personalą į bendrus projektus su kitais universiteto fakultetais ir gerinant gebėjimą rengti projektus; stiprinti tarptautiškumo supratimą ir nustatyti išmatuojamus tarptautiškumo tikslus; inicijuoti veiklą, kuri užtikrintų veiksmingo tarptautiškumo užtikrinimo prielaidas, apimančias studentų ir darbuotojų užsienio kalbų mokėjimą, universiteto paramą Filialo siekiui būti pripažintam tarptautiniu mastu ir vadovybės gebėjimą užtikrinti finansinių ir žmogiškųjų išteklių pakankamumą, plėsti institucijų partnerysčių tinklą, kad būtų skatinamas tarptautinis bendradarbiavimas; sukurti tarptautiškumo veiklos veiksmingumo vertinimo sistemą; tęsti tarptautiškumo integravimą į studijų programas ir mokslinių tyrimų veiklą; aktyviai dalyvauti rengiant projektų pasiūlymus bendradarbiaujant su Balstogės universitetu ir kitais universitetais-partneriais; apsvarstyti galimybę įdarbinti aukšto lygio tyrėją, turintį projektų valdymo gebėjimų ir galintį įkurti tarptautinio lygio mokslinių tyrimų grupę. 
Stiprinti filialo veiklą, susijusią su trečiąja misija, daugiausia dėmesio skiriant seminarų organizavimui bendradarbiaujant su regiono ir verslo bendruomene, bendriems projektams, bendradarbiavimui studijų ir mokslinių tyrimų srityje ir ryšių su absolventais stiprinimui, bei įsteigiant alumnų asociaciją, kad būtų geriau tenkinami išorės partnerių poreikiai;  įgyvendinti programas, pagal kurias studentai ir dėstytojai tiesiogiai bendradarbiautų su vietos bendruomenėmis vykdydami projektus; tęsti bendradarbiavimą su vietos ir nacionaliniais socialiniais dalininkais, siekiant geriau suprasti regioninius ir nacionalinius poreikius;  sukurti išsamią grįžtamojo ryšio sistemą, apimančią reguliarias apklausas ir poveikio tyrimus, kad būtų galima stebėti ir vertinti studijų programos veiksmingumą regioninės ir nacionalinės plėtros požiūriu; sistemingai įtraukti išorės partnerius į studijų programų peržiūrą ir rengimą, skatinti bendradarbiavimą siekiant tobulinti studijų programų turinį; plėtoti lanksčias mokymosi galimybes: diegti įvairius kursus ir programas, pritaikytas besimokantiems visą gyvenimą.
 
Su Balstogės universiteto filialo Ekonomikos-informatikos fakulteto vertinimo išvadomis galite susipažinti čia.
Atgal